Tabela frankfurcka karta frankfurcka

W ostatnich kilku latach upowszechniło się w Polsce korzystanie przez sądy z postanowień Tabeli Frankfurckiej (Karty Frankfurckiej), określającej wysokość odszkodowania dla klientów w razie nienależytego wykonania umowy o świadczenie usług turystycznych przez biuro podróży. Wykorzystywana jest głównie w sądownictwie niemieckim i nie ma mocy powszechnie obowiązującej, niemniej jednak europejskie sądy, mogą bazować na niej przy ustalaniu odszkodowania.

Stopa procentowa stanowiąca bonifikatę dla klienta biura turystycznego obliczana jest od łącznej ceny wycieczki. W przypadku zaistnienia większej liczby „wad”, stopy procentowe przedstawione w tabeli Karty są z reguły dodawane (przykładowo: zepsute posiłki – 25% ceny wycieczki, zabrudzony basen – 10% oraz brak pilota wycieczki – 20%).

Tabelę Frankfurcką możesz ściągnąć tutaj lub zapoznać się z nią poniżej.

Rodzaj usługi   Pozycja wad Stopa

procentowa

Uwagi
I.

Nocleg

 

 

  Różnica w odniesieniu do zarezerwowanego obiektu 10 – 25 W zależności od odległości
1
2 Różnica w miejscowym położeniu

(odległość od plaży)

5 – 15  
3 Różnica w sposobie zakwaterowania w zarezerwowanym Hotelu

(hotel zamiast bungalowów, inne piętro)

5 – 10  
4 Różnica w rodzaju pokoi

a)      2-os. Zamiast 1-os.

b)      3-os. Zamiast 1-os.

c)      3-os. Zamiast 2-os.

d)      4-os. Zamiast 2-os.

 

20

25

20 – 25

20 – 30

 

Decyduje to, czy zostały umieszczone razem osoby z tej samej rezerwacji czy osoby nieznane
5 Wady w wyposażeniu pokoju:

a)      za mała powierzchnia

b)      brak balkonu

c)      brak widoku na morze

d)      brak (własnej) łazienki /WC

e)      brak (własnego) WC

f)       brak (własnego) prysznica

g)      brak klimatyzacji

h)      brak radia/TV

i)        zbyt mała liczba mebli

j)        uszkodzenia (pęknięcia, wilgoć, itp.)

k)      robactwo

 

5 – 10

5 – 10

5 – 10

15 – 25

15

10

10 – 20

5

5 – 15

 

10 – 50

10 – 50

W przypadku potwierdzenia / w zależności od pory roku

 

W przypadku zgody

Przy rezerwacji

 

Przy rezerwacji

W przypadku potwierdzenia

/ w zależności od pory roku

W przypadku zgody

 

6 Awaria urządzeń zasilających

a)      toaleta

b)      łazienka / bojler ciepłej wody

c)      awaria prądu / gazu

d)      woda

e)      klimatyzacja

f)       winda

 

15

15

 

10 – 20

10

10 – 20

5 – 10

 

 

 

 

 

 

 

W zależności od pory roku

W zależności od piętra

7 Obsługa

a)      całkowity brak

b)      złe sprzątanie

c)      niewystarczająca zmiana pościeli, ręczników

 

25

10 – 20

5 – 10

 

 
8 Niedogodności

a)      hałas w dzień

b)      hałas w nocy

c)      przykre zapachy

 

5 – 25

10 – 40

5 – 15

 
9 Brak (potwierdzonych) czynników uzdrowiskowych (kąpiele termalne, masaże) 20 – 40 W zależności od rodzaju potwierdzenia projektu (np. urlop uzdrowiskowy)

II

Wyżywienie

1 Całkowity brak 50  
  2 Wady treściowe

a)      monotonny jadłospis

b)      niewystarczająca liczba ciepłych posiłków

c)      zepsute (nie nadające się do spożycia) posiłki

 

 

5

 

10

 

20-30

 
3 Obsługa

a)      samoobsługa (zamiast kelnera)

b)      długie czasy oczekiwania

c)      jedzenie zmianowe

d)      zabrudzone stoły

e)      zabrudzone naczynia, sztućce

 

 

10 – 15

5 – 15

10

5 – 10

 

10 – 15

 
4 Brak klimatyzacji w  stołówce 5 – 10 W przypadku potwierdzenia
III

Pozostałe

1 Brak basenu lub zabrudzony basen odkryty  

10 – 20

W przypadku potwierdzenia
2 Brak basenu krytego

a)      w przypadku istniejącego basenu odkrytego

b)      w przypadku braku basenu odkrytego

 

 

10

 

20

W przypadku potwierdzenia o ile korzystanie możliwe jest ze względu na porę roku
3 Brak sauny 5 W przypadku potwierdzenia
4 Brak kortu tenisowego 5 – 10 W przypadku potwierdzenia
5 Brak pola do mini golfa 3 – 5 W przypadku potwierdzenia
6 Brak szkoły żeglarskiej, szkoły surfingu, szkoły nurkowania 5 – 10 W przypadku potwierdzenia
7 Brak możliwości do jazdy konnej 5 – 10 W przypadku potwierdzenia
8 Brak opieki nad dziećmi 5 – 10 W przypadku potwierdzenia
9 Brak możliwości kąpieli w morzu 10 – 20 W zależności od opisu projektu i przewidywalnych rozbieżności
10 Zanieczyszczona plaża 10 – 20  
11 Brak leżaków plażowych, parasoli przeciwsłonecznych 5 – 10 W przypadku potwierdzenia
12 Brak snackbaru lub baru plażowego 0 – 5 W zależności od zastępczych możliwości
13 Brak plaży dla naturystów 10 – 20 W przypadku potwierdzenia
14 Brak restauracji lub supermarketu

a)      przy wyżywieniu w hotelu

b)      przy samodzielnym wyżywieniu

c)       przy podróżach studyjnych  z naukowym przewodnictwem

 

0 – 5

 

10 – 20

 

 

20 – 30

W przypadku potwierdzenia

/ w zależności od możliwych rozbieżności

 

 

 

W przypadku potwierdzenia

15 Brak instytucji rozrywkowych (dyskoteka, klub nocny, kino, animatorzy)  

 

5 – 15

 

 

W przypadku potwierdzenia

16 Brak butików lub deptaków 0 – 5 W zależności od możliwych rozbieżności
  17 Brak wycieczek na ląd przy podróżach statkiem  

20 – 30

Udziałowej ceny podróży na dzień wycieczki na ląd
18 Brak pilota wycieczki

a)      zwykła organizacja

b)      przy wycieczkach ze zwiedzaniem

c)       przy podróżach studyjnych z naukowym przewodnictwem

 

0 – 15

 

10 – 20

 

 

20 – 30

 

 

 

 

 

 

W przypadku potwierdzenia

19 Strata czasu przez konieczna przeprowadzkę

a)      w tym samym hotelu

b)       do innego hotelu

  Udziałowa cena podróży

 

Za ½ dnia

Za 1 dzień

IV

Transport

1 Odlot przesunięty w czasie o ponad 4 godziny 5 Udziałowej ceny podróży za jeden dzień za każdą kolejną godzinę
2 Wady wyposażenia

a)      niższa klasa

b)       znaczna rozbieżność od normalnego standardu

 

10 – 15

 

5 – 10

 
3 Obsługa

a)      wyżywienie

b)       brak powszechnej w danej klasie lotu rozrywki (radio, film, itd.)

 

5

 

 

5

 
4 Zamiana środka transportu   Udziałowa cena podróży przypadająca na opóźnienie w transporcie
5 Brak transferu z lotniska (dworca) do hotelu   Koszty zastępczego środka transportu.