Subwencje PFR. Reklamacja, odwołanie, czy ponowny wniosek?

47
20333

W ramach subwencji PFR istnieje możliwość składania reklamacji, odwołań jak i ponownych wniosków. Czym się różnią i z której formy najlepiej skorzystać?

Pomoc prawna online

Przeanalizowaliśmy setki przypadków subwencji. Przygotowaliśmy poradnik dla przedsiębiorców. Kontakt z nami możliwy jest tutaj. Pomagamy przy:

  • składaniu wniosków;
  • ponownych wnioskach po decyzji negatywnej;
  • odwołaniach przy decyzji częściowo pozytywnej;
  • reklamacjach do PFR (tzw. zapytania wg Regulaminu z 28.05.2020 r.);
  • problemach przy ustalaniu przedsiębiorstw partnerskich lub powiązanych;
  • problemach przy braku prawidłowego umocowania osoby, która składała wniosek o subwencję.

Reklamacja do PFR na podstawie Regulaminu

Od 28.05.2020 r. do Regulaminu PFR wprowadzono zmianę dotyczącą tzw. zapytań kierowanych do PFR, które potocznie nazywane są reklamacjami.

Regulamin PFR

§ 14. 1. Z zastrzeżeniem postanowień niniejszego Regulaminu dotyczących
Odwołań, każdy Beneficjent jest uprawiony do zwrócenia się do PFR za
pośrednictwem Banku, o którym mowa w ust. 2 poniżej, z zapytaniem
dotyczącym (i) otrzymanej przez Beneficjenta odmowy udzielenia
Subwencji Finansowej, w odpowiedzi na Wniosek, pod warunkiem
udokumentowania przez Beneficjenta różnic w treści odmowy, a
rzeczywistym stanem faktycznym lub (ii) błędu Beneficjenta w złożonym
Wniosku, który skutkował przyznaniem Subwencji Finansowej w kwocie
rażąco niższej niż maksymalna kwota, o którą mógł wnioskować
Beneficjent.

2. Wszelkie zapytania, o których mowa w ust. 1 powyżej należy kierować
do PFR za pośrednictwem Banku, w którym Beneficjent złożył Wniosek.

Zapytania (reklamacje) są pierwszym przypadkiem, w którym będzie można próbować ominąć automatyzm PFR i przesłać dokumenty potwierdzające nasze stanowisko. Zapytania będzie obsługiwać człowiek, a nie automat.

Zasadniczy problem z zapytaniami (reklamacjami) polega na tym, że takie zapytanie (reklamacja) nie nakłada na PFR żadnych obowiązków, niezależnie od tego, czy nasze roszczenia będą uzasadnione, czy nie.

Reklamacje dotyczą tylko i wyłącznie dwóch sytuacji: A) odmowy przyznania subwencji; B) przyznania subwencji w kwocie rażąco niższej niż możliwa do wnioskowania.

PRZYKŁAD

1. Przedsiębiorca nie otrzymał subwencji, ponieważ system PFR stwierdził, że nie zatrudniał on żadnego pracownika na 31.12.2019 r. Przedsiębiorca dysponuje raportami ZUS RCA potwierdzającymi zatrudnianie pracownika na 31.12.2019 r. W takim przypadku może wnieść reklamację w trybie § 14 Regulaminu PFR.

B. Przedsiębiorca omyłkowo zawnioskował o 108 zł zamiast o 108.000 zł. W takim przypadku może wnieść reklamację w trybie § 14 Regulaminu PFR.

Niestety według nowej wersji Regulaminu PFR reklamacje do PFR nie dotyczą szeregu innych sytuacji, w szczególności nie dotyczą sytuacji, w której PFR przyznał nam subwencję, ale błędnie ustalił (zaniżył) liczbę pracowników lub wysokość obrotu lub wysokość spadku obrotu, które stanowiły podstawę obliczenia wysokości naszej subwencji.

PRZYKŁAD

Przedsiębiorca dysponuje raportami ZUS RCA potwierdzającymi stan zatrudnienia wyższy niż ten, który obliczył system PFR na potrzeby wysokości subwencji. Przedsiębiorca nie może wnieść reklamacji do PFR.

Reklamacja do PFR na podstawie Kodeksu cywilnego

W związku z brakiem jakichkolwiek obowiązków po stronie PFR związanych z rozpatrywaniem reklamacji (zapytań) na podstawie Regulaminu, rozsądne jest wnoszenie roszczeń (żądań) na podstawie Kodeksu cywilnego.

Do PFR należy kierować na piśmie wezwanie do udzielenia subwencji w sposób zgodny z Regulaminem PFR. Wezwanie może dotyczyć udzielenia subwencji jako takiej lub udzielenia subwencji w wyższej kwocie niż przyznana.

Wezwanie należy podeprzeć postanowieniami Regulaminu PFR, które spełniamy, a które PFR naruszył. Należy również załączyć dokumenty, wezwać do zapłaty konkretnej kwoty i zakreślić termin na jej zapłatę.

Reklamacje warto wnosić m.in. w takich sytuacjach jak:

  • pomyłka przy wnioskowanej kwocie;
  • pomyłka przy przyjętym miesiącu do porównania stanu zatrudnienia;
  • pomyłka przy przyjętym miesiącu do porównania spadku obrotów;
  • pomyłka przy niepotrzebnym zaznaczeniu oświadczenia o statusie rybaka lub rolnika;
  • błędne przyjmowanie stanu zatrudnienia przez PFR;
  • błędne przyjmowanie wysokości obrotów za 2019 r. przez PFR;
  • błędne przyjmowanie wysokości spadku obrotów przez PFR;
  • podanie zbyt niskiego stanu zatrudnienia w okresie, gdy PFR nie pozwalał na wskazywanie pracowników młodocianych jako pracowników liczonych do wysokości subwencji;
  • omyłkowe ustalenie swojego statusu jako mikrofirmy lub MŚP.

Odwołanie od decyzji o udzieleniu subwencji

Odwołanie dotyczy tylko i wyłącznie sytuacji, w której PFR udzielił nam subwencji, ale w kwocie niższej niż wnioskowana. Niektórzy błędnie uważają, że odwołanie dotyczy sytuacji, w której PFR odmówił nam udzielenia subwencji w całości. Błąd ten wynika z faktu, że PFR w swoich poradnikach nieprecyzyjnie posługiwał się terminem “odwołanie” i czasem określał w ten sposób ponowny wniosek o subwencję.

Odwołanie można wnieść nie więcej niż 2 razy. Ich skuteczność okazała się mocno ograniczona, ponieważ w ramach odwołania można modyfikować niewielką liczbę pól w pierwotnym wniosku. Ponadto odwołanie jest w pełni zautomatyzowane i nie ma możliwości załączania do niego żadnych dokumentów.

Ponowny wniosek do PFR

Jeśli otrzymaliśmy decyzję odmowną i nie otrzymaliśmy subwencji z PFR to możemy w tym samym banku wielokrotnie złożyć ponowny wniosek. Możemy wtedy wskazywać inne wartości niż w poprzednim wniosku.

Nie jest możliwe składanie wniosków w kilku bankach równolegle. Szereg problemów związanych z ponownym składaniem wniosku da się wyeliminować. Na przykład można wyjaśnić rozbieżności w danych PFR a systemami ZUS i US.

Niektóre problemy są jednak niemożliwe do rozwiązania, ponieważ wynikają z błędów w oprogramowaniu PFR. Te problemy to między innymi:

  • błędy oprogramowania dotyczące przedsiębiorców, którzy zmieniali swój status płatnika VAT;
  • błędy oprogramowania dotyczące przedsiębiorców, którzy są zwolnieni z VAT, ale z innego powodu w ramach innych przychodów składają deklaracje VAT;
  • odmowy udzielenia subwencji bez podania w decyzji odmownej przyczyny odmowy;
  • nieuwzględnianie jako pracownika osoby współpracującej, która jest zatrudniona na podstawie umowy o pracę;
  • twierdzenie przez PFR, że nie istnieją dane pozwalające na stwierdzenie wysokości obrotów, w przypadku podmiotów niebędacych czynnymi podatnikami VAT.

W powyższych przypadkach konieczne jest wnoszenie reklamacji zarówno na podstawie Kodeksu cywilnego jak i na podstawie Regulaminu PFR.

Problemy z otrzymanymi subwencjami

Wśród częstych problemów osób, które otrzymały subwencje należy wyróżnić dwa. Pierwszy dotyczy braku prawidłowego umocowania osoby, która złożyła wniosek o subwencję i która jest wskazana w umowie.

PFR jedynie we wzorze pełnomocnictwa wskazał, że musi mieć ono podpisane podpisem kwalifikowanym lub podpisy muszą być poświadczone notarialnie. Problem ten wymaga szczegółowej analizy w ramach indywidualnego przypadku. Na pewno nie rozwiązuje go podpisanie antydatowanego pełnomocnictwa w zwykłej formie pisemnej.

Drugi często spotykany problem dotyczy przedsiębiorców, którzy nie wzięli pod uwagę faktu, że mogą mieć status tzw. przedsiębiorstw partnerskich lub powiązanych. Sposób określania statusu przedsiębiorstw jest skomplikowany i nieintuicyjny.

W obydwu ww. przypadkach konieczny jest kontakt z prawnikiem. Kontakt z nami możliwy jest tutaj.

47 KOMENTARZE

  1. Witam
    W Mbank składałem wniosek o PFR przyznana mniejsze kwota ponieważ we wniosku nie wiem jakim cudem zaznaczone porównanie ilości zatrudnionych osób rok do roku a powinien byc miesiąc do miesiąca. .Złożyłem reklamacje opisałem całą sytuację,że nie jestem firmą sezonową żeby porównywać ilość zatrudnionych osób rok do roku tylko miesiąc do miesiąca. Co dalej robić. Najlepsze że mama też składała wniosek tylko w PEKAO i takiego punktu nie było jedynie odniesienie rok do roku było przy firmach sezonowych.Prosze pilnie o informacje co robić.

  2. Mam pytanie. W jaki sposób PFR planuje osiąnąć dochód, aby móc wykupić wyemitowane za 100 mld zł obligacje? Obligacje mają gwarancję Skarbu Państwa. &32 statutu PFR mówi o likwidacji funduszu w przypadku niewypłacalności.

  3. Dzień dobry, jak Pan myśli czy jest sens skłądać reklamacje kiedy błednie sie zanaczyło sposób obliczania zatrudnienia ? popełniono bład ze msc z tego roku do msc z zeszłego a powinno byc msc z tego roku do końca roku 2019

  4. Skladajac wniosek podałam stan zatrudnienia czerwiec 2019- 4 osoby i czerwiec 2020 tez 4 osoby. Pfr przyznał mi na 3, prawdopodobnie dlatego,że w czerwcu 2019 mialam 3 osoby na umowę o pracę i 1 osobę na umowę zlecenie, która jest zgłoszina do wszystkim ubezpieczeń, ale akurat w tym miesiącu, wykazałam tej osobie zerową podstawę, czy jest możliwe,że Pfr nie uznał tej osoby. Czy mogę się odwoływać, czy osoby zatrudnione na umowę zlecenie, ale w danym miesiacu wykazujace zerową podstaweę się nie liczą?

    • Jest o tym artykuł na stronie ZUS. Ryzyko błędu po stronie PFR niestety istnieje i tak. Wtedy należy składać reklamację. Poniżej cytat z Q&A PFR:

      Odpowiedź: Dane o stanie zatrudnienia ZUS ustala i przekazuje do PFR według imiennych raportów
      ZUS RCA za okres, dla którego upłynął termin składania dokumentów na ostatni dzień miesiąca
      poprzedzającego miesiąc złożenia wniosku o subwencję. Oznacza to np., że dla wniosku o subwencję
      złożonego 29 kwietnia 2020 r. stan zatrudnienia jest ustalany na 31 marca 2020 r. według dokumentów
      za 02/2020, a dla wniosku o subwencję złożonego 5 maja 2020 r. stan zatrudnienia jest ustalany na 30
      kwietnia 2020 r. według dokumentów za 03/2020.

      • A jeśli złożę odwołanie w następnym miesiącu to czy pobiorą dane już aktualne czy znowu z tych samych dokumentów co w momencie składania wniosku?
        konkretnie: wniosek złożyłem 06/2020 więc stan pracowników weryfikują w zus z dokumentów 04/2020. Czy jeśli złożę odwołanie w 07/2020 to dane o zatrudnienia pobiorą z dokumentów 05/2020 czy znowu zweryfikują dokumentu 04/2020 i nic to nie da?

  5. Witam,
    Wniosek złożony 8 czerwca. Deklaracje RCA za pracowników z maja widoczne w systemie ZUS na dzień składania wniosku. PFR ustalił stan zatrudnienia na podstawie danych kwietniowych zaniżając tym samy wnioskowaną przez nas kwotę subwencji. W regulaminie i umowie jest jasno napisane, że stan zatrudnienia podaje się na koniec poprzedniego miesiąca. Co można zrobić w tej sytuacji?

    • To błąd po stronie PFR, którego nie zamierzają naprawić. Należy wzywać ich do zapłaty. Proszę o kontakt na pomocprawna[małpa]mozdzyn.pl.

  6. Nie rozumiem tego całego systemu PFR. Jestem małym przedsiębiorcą i złożyłem dwukrotnie wniosek o subwencję ze skutkiem negatywnym ze względu na zaległości w ZUS i US. Udałem się do ZUS i tam stan na 31/12/2019 – nadpłata 1146 zł, wykonałem telefon do US, a tam konto bez zadłużeń, dodatkowo zaświadczenie z 6/5/2020 – brak zaległości. Dodatkowo w ZUS był złożony wniosek RD3 i otrzymałem na piśmie, że mam nadpłatę na dzień 31/12/2019. Nic dodać, nic ująć – cała nasza systemowa Polska.

    • Jeśli w ramach ponownych wniosków nie ma decyzji pozytywnej należy co najmniej wnosić reklamację w trybie § 14 Regulaminu PFR. W razie potrzeby proszę o kontakt na pomocprawna[małpa]mozdzyn.pl.

      • Panie Oskarze,
        Orintuje się Pan jak w czasowo przebiega proces reklamacyjny? Rkealamacja zlozona. Czy bede musiala jeszcze raz skaldc nowy wnisoek? W moim przypadku wnisokowana kwota 108zl zamiast przysługującej 108.000 .
        Błąd pisarski.dziekuje za odpowiedź.

  7. Witam , składam już 4 raz wniosek i jest odrzucany z powodu braku pracowników na koniec 2019r. Informacja z ZUS jest stan 3 osób , taka informacja poszła do PFR, kody ZUS sprawdzone- są dobre. Jak to interpretować?
    PFR czysta stany , ponieważ mimo ,że wniosek jest odrzucony z powodu braku pracowników , poniżej napisał ,że podałam niewłaściwe dane jest 2 nie 3 jak napisałam . Po korecie w ZUS , jest właściwie ale odpowiedz nadal jest taka sama : brak pracowników . Czy jakoś można ten pat rozwiązać?

  8. WITAM,Czy mozna zlozyc reklamacje z zalacznikami RCA w Banku ,uzasadniajac moja slusznosc ,poniewaz pobrano i zanizono mi liczbe pracownikow mimo ze mialam zatrudnionych 2 a policzono jednego ,,poniewaz rca wzieto z marca a nie z kwietnia,,,

    • Jak robiłam korekty zerowe by wyrównać w tak jak powinni być . Potem wysłać zapytanie do ZUS czy korekta przeszła do systemu . Z tego co wiem są 2 odwołania więc , na poczatek poświęcić czas na wyjasnienia z ZUS.

      • Witam, Alicja22, możesz wyjaśnić co dokładnie zrobiłaś z tymi korektami? Uwzględniono Ci stan zatrudnienia po tych korektach według m-ca poprzedzającego m-c złożenia wniosku?

  9. witam,czy system zaciąga dane z ZUS z druku RCA i RZA ?wykazal mi rozbieżność osób,
    nie wiem ?wniosek 28.05,podałem z RCA kwiecień ,a jest niezgodność,
    dzięki za info ,jak ktoś wie

  10. Witam. Czy wiadomo może coś czy będą jakieś zmiany w tarczy finansowej odnośnie firm które powstały w styczniu tego roku ? Czy będę dla nich doplaty za utrzymanie miejsc pracy?

  11. Witam. Czy ktoś orientuje się, którego czerwca mogę złożyc wniosek o subwencję, aby zus przekazał dane pracowników za maj?

  12. Witam
    W naszym przypadku powodem odmownej decyzji banku w spr subwencji było: błędne przyjmowanie wysokości obrotów za 2019 r. przez PFR oraz tym samym błędne przyjmowanie wysokości spadku obrotów przez PFR.
    Niezgodność wynika z różnicy przychodu w złożonym za marzec 2019 r plikiem jpk. Przedsiębiorca wycofał fv którą nie opłacił klient, wycofał z vatu ale nie z dochodowego, e skorzystał więc z ulgi na złe długi.
    Czy w takiej sytuacji można składać reklamację?

  13. Kwestia zaległości w składkach ZUS i podatkach.
    Czy mam możliwość wyboru daty w kwestii niezalegania : 31 grudnia 2019 r. l u b na dzień
    złożenia wniosku ?
    Co zrobić z niezgodnością przychodu wg dokumentów księgowych
    z danymi uzyskanymi przez PFR ( różnica 1 zł ) ?

  14. Mąż prowadzi działalność, ja jestem zatrudniona jako osoba współpracująca od 2017 , jako odmowa podany jest :brak pracownika na koniec 2019. Bank twierdzi, że przy kodzie (0511)jaką ma w ZUSie osoba współpracująca i braku innego pracownika nie otrzymamy dofinansowania!

    • Mamy ten sam problem. Żona prowadzi działalność a ja, mąż jestem osobą współpracującą, dodajmy, że za mnie płacimy większy zus niż za “obcego” pracownika. Pracuje na pełny etat i według PFR nie jestem pracownikiem! Według PFR żona nie jest mikro-przedsiębiorcą a w wszystkich innych projektach tak! Tak się wspiera rodzinne działalności! Ja nie jestem ani pracodawcą ani pracownikiem!

  15. witam, złożyłam wniosek o subwencję, system wyliczył wysokośc subwencji 100 tyś. jednak zamiast 100tyś na koncie miałam 100zł:( nie wiem, być może wina lezy po mojej stronie bo wpisując kwoitę o którą wnioskuję przez pomyłkę wpisałam kwotę w wysokości 100 zł. Sama już nie wiem. Czy można się odwołać, złożyć reklamację? jaka jest procedura?

  16. Jak Pan złożył do 0.5 maja to zus ma dane marcowe. Zus porrzebuje 1 lub 1’5 miesiaca na rejestracje aktualnych danych. Czyli od daty zlozenia wniosku niech Pan odczeka te 1’5 miesiaca i dopiero wtedy prosze jeszcze raz probowac sie odwolac, lub zadzwonic do zus z zapytaniem czy dane za kwiecien juz się uaktualnily i widać je w systemie.

    • Czy ktoś składał odwołanie po odczekaniu min. miesiąca? Czy faktycznie weryfikują już aktualne dokumenty z zusu? Czy biorą jednak dane o stanie zatrudnienia drugi raz z tych samych dokumentów co w momencie składnia wniosku mimo że są już dostępne nowe-aktualne?

  17. Witam złożyłem w wniosek na początku maja i policzono mi pracowników za marzec a nie za kwiecień jak trzeba wskazać na koniec miesiąca poprzedzającego miesiąc złożenia wniosku i otrzymałem cześć kwoty po odwołaniu dalej policzono mi pracowników z marca czy jak złoże w czerwcu to policzą mi ich wkoncu z kwietnia bo nie wiem co zrobić bo zostało mi jedno odwołanie

  18. Według regulaminu jak prf zanizy mi liczbe pracownikow to nie bedzie odwołania od decyzji, mimo, ze wykaze ze na koniec maja zatrudnialam 4 pracowikow, a zalozmy policzono mi za 3, bo tyle mialam w marcu i takie dane zostaly przesłane?

  19. Dzień dobry, otrzymałem decyzję odmowną o treści:
    “Twój wniosek został zweryfikowany negatywnie. Polski Fundusz Rozwoju SA (PFR) odpowiadający za wypłatę pieniędzy z Tarczy Finansowej, weryfikuje wnioski na podstawie rejestrów publicznych udostępnionych przez organy państwa, dlatego może zdarzyć się sytuacja, w której przedsiębiorca otrzyma z PFR decyzję odmowy przyznania subwencji bez podania przyczyny. Prosimy o sprawdzenie historii działalności i ewentualne złożenie wniosku o subwencję w późniejszym terminie (najwcześniej po 7 dniach).”

    Co z takiej sytuacji robić? Jak mam zweryfikować historię działalności? O co tu chodzi?
    Każdy rozkłada ręce.

    • Witam mam to samo i nikt nic nie wie . Teraz złożyłam do ZUS i U.S. Wniosek o z aktualizowanie danych bo słyszałam że to może być przyczyną .

  20. witam serdecznie zlozylem wniosek o subwencje i przyznano mi czesciowo pzytywnie wyplate subwencji po weryfikacji PFR-u znalazlem przyczyne tej mojej pomylki w rubryce porownanie spadku blednie zaznaczylem pole do porownania rok do roku a powinienem zaznaczyc miesiac do miesiaca probowalem to skorygowac ale juz mi nie wchodzi czy ktos moze mi pomoc w tej kwesti czy jest mozliwosc to zweryfikowac dziekuje i pozdrawiam

  21. W jaki sposób wnosić reklamację przez bank – normalnie jak standardową reklamację?, bo nie widzę opcji przy subwencji.

    • Nie wszystkie banki już uruchomiły tę opcję. Proszę dzwonić na infolinię banku i pytać gdzie będzie ta funkcjonalność i że wynika od dzisiaj z § 14 Regulaminu PFR.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here