W ostatnich kilku latach upowszechniło się w Polsce korzystanie przez sądy z postanowień Tabeli Frankfurckiej (Karty Frankfurckiej), określającej wysokość odszkodowania dla klientów w razie nienależytego wykonania umowy o świadczenie usług turystycznych przez biuro podróży. Wykorzystywana jest głównie w sądownictwie niemieckim i nie ma mocy powszechnie obowiązującej, niemniej jednak europejskie sądy, mogą bazować na niej przy ustalaniu odszkodowania.
Stopa procentowa stanowiąca bonifikatę dla klienta biura turystycznego obliczana jest od łącznej ceny wycieczki. W przypadku zaistnienia większej liczby „wad”, stopy procentowe przedstawione w tabeli Karty są z reguły dodawane (przykładowo: zepsute posiłki – 25% ceny wycieczki, zabrudzony basen – 10% oraz brak pilota wycieczki – 20%).
Przeczytaj również artykuł: Odszkodowanie za zmarnowany urlop od biura podróży – Karta Frankfurcka
Tabelę Frankfurcką możesz ściągnąć tutaj lub zapoznać się z nią poniżej.
Rodzaj usługi | Pozycja wad | Stopa
procentowa |
Uwagi | |
I.
Nocleg |
Różnica w odniesieniu do zarezerwowanego obiektu | 10 – 25 | W zależności od odległości | |
1 | ||||
2 | Różnica w miejscowym położeniu
(odległość od plaży) |
5 – 15 | ||
3 | Różnica w sposobie zakwaterowania w zarezerwowanym Hotelu
(hotel zamiast bungalowów, inne piętro) |
5 – 10 | ||
4 | Różnica w rodzaju pokoi
a) 2-os. Zamiast 1-os. b) 3-os. Zamiast 1-os. c) 3-os. Zamiast 2-os. d) 4-os. Zamiast 2-os. |
20 25 20 – 25 20 – 30 |
Decyduje to, czy zostały umieszczone razem osoby z tej samej rezerwacji czy osoby nieznane | |
5 | Wady w wyposażeniu pokoju:
a) za mała powierzchnia b) brak balkonu c) brak widoku na morze d) brak (własnej) łazienki /WC e) brak (własnego) WC f) brak (własnego) prysznica g) brak klimatyzacji h) brak radia/TV i) zbyt mała liczba mebli j) uszkodzenia (pęknięcia, wilgoć, itp.) k) robactwo |
5 – 10 5 – 10 5 – 10 15 – 25 15 10 10 – 20 5 5 – 15 10 – 50 10 – 50 |
W przypadku potwierdzenia / w zależności od pory roku
W przypadku zgody Przy rezerwacji Przy rezerwacji W przypadku potwierdzenia / w zależności od pory roku W przypadku zgody |
|
6 | Awaria urządzeń zasilających
a) toaleta b) łazienka / bojler ciepłej wody c) awaria prądu / gazu d) woda e) klimatyzacja f) winda |
15 15 10 – 20 10 10 – 20 5 – 10 |
W zależności od pory roku W zależności od piętra |
|
7 | Obsługa
a) całkowity brak b) złe sprzątanie c) niewystarczająca zmiana pościeli, ręczników |
25 10 – 20 5 – 10 |
||
8 | Niedogodności
a) hałas w dzień b) hałas w nocy c) przykre zapachy |
5 – 25 10 – 40 5 – 15 |
||
9 | Brak (potwierdzonych) czynników uzdrowiskowych (kąpiele termalne, masaże) | 20 – 40 | W zależności od rodzaju potwierdzenia projektu (np. urlop uzdrowiskowy) | |
IIWyżywienie |
1 | Całkowity brak | 50 | |
2 | Wady treściowe
a) monotonny jadłospis b) niewystarczająca liczba ciepłych posiłków c) zepsute (nie nadające się do spożycia) posiłki |
5 10 20-30 |
||
3 | Obsługa
a) samoobsługa (zamiast kelnera) b) długie czasy oczekiwania c) jedzenie zmianowe d) zabrudzone stoły e) zabrudzone naczynia, sztućce |
10 – 15 5 – 15 10 5 – 10 10 – 15 |
||
4 | Brak klimatyzacji w stołówce | 5 – 10 | W przypadku potwierdzenia | |
III
Pozostałe |
1 | Brak basenu lub zabrudzony basen odkryty |
10 – 20 |
W przypadku potwierdzenia |
2 | Brak basenu krytego
a) w przypadku istniejącego basenu odkrytego b) w przypadku braku basenu odkrytego |
10 20 |
W przypadku potwierdzenia o ile korzystanie możliwe jest ze względu na porę roku | |
3 | Brak sauny | 5 | W przypadku potwierdzenia | |
4 | Brak kortu tenisowego | 5 – 10 | W przypadku potwierdzenia | |
5 | Brak pola do mini golfa | 3 – 5 | W przypadku potwierdzenia | |
6 | Brak szkoły żeglarskiej, szkoły surfingu, szkoły nurkowania | 5 – 10 | W przypadku potwierdzenia | |
7 | Brak możliwości do jazdy konnej | 5 – 10 | W przypadku potwierdzenia | |
8 | Brak opieki nad dziećmi | 5 – 10 | W przypadku potwierdzenia | |
9 | Brak możliwości kąpieli w morzu | 10 – 20 | W zależności od opisu projektu i przewidywalnych rozbieżności | |
10 | Zanieczyszczona plaża | 10 – 20 | ||
11 | Brak leżaków plażowych, parasoli przeciwsłonecznych | 5 – 10 | W przypadku potwierdzenia | |
12 | Brak snackbaru lub baru plażowego | 0 – 5 | W zależności od zastępczych możliwości | |
13 | Brak plaży dla naturystów | 10 – 20 | W przypadku potwierdzenia | |
14 | Brak restauracji lub supermarketu
a) przy wyżywieniu w hotelu b) przy samodzielnym wyżywieniu c) przy podróżach studyjnych z naukowym przewodnictwem |
0 – 5 10 – 20 20 – 30 |
W przypadku potwierdzenia
/ w zależności od możliwych rozbieżności W przypadku potwierdzenia |
|
15 | Brak instytucji rozrywkowych (dyskoteka, klub nocny, kino, animatorzy) |
5 – 15 |
W przypadku potwierdzenia |
|
16 | Brak butików lub deptaków | 0 – 5 | W zależności od możliwych rozbieżności | |
17 | Brak wycieczek na ląd przy podróżach statkiem |
20 – 30 |
Udziałowej ceny podróży na dzień wycieczki na ląd | |
18 | Brak pilota wycieczki
a) zwykła organizacja b) przy wycieczkach ze zwiedzaniem c) przy podróżach studyjnych z naukowym przewodnictwem |
0 – 15 10 – 20 20 – 30 |
W przypadku potwierdzenia |
|
19 | Strata czasu przez konieczna przeprowadzkę
a) w tym samym hotelu b) do innego hotelu |
Udziałowa cena podróży
Za ½ dnia Za 1 dzień |
||
IV
Transport |
1 | Odlot przesunięty w czasie o ponad 4 godziny | 5 | Udziałowej ceny podróży za jeden dzień za każdą kolejną godzinę |
2 | Wady wyposażenia
a) niższa klasa b) znaczna rozbieżność od normalnego standardu |
10 – 15 5 – 10 |
||
3 | Obsługa
a) wyżywienie b) brak powszechnej w danej klasie lotu rozrywki (radio, film, itd.) |
5 5 |
||
4 | Zamiana środka transportu | Udziałowa cena podróży przypadająca na opóźnienie w transporcie | ||
5 | Brak transferu z lotniska (dworca) do hotelu | Koszty zastępczego środka transportu. |